1

Groep 3A

Welkom op de klassensite van groep 3A.

 

BERICHTEN

26 nov 2020 - Taal Veilig Leren Lezen kern 5
Taal/leesdoelen voor de komende weken (7 december t/m 8 januari).

 

Kern 5

In deze kern leert uw kind:

Letters: eu - j - ie - l - ou - uu 
Woorden: reus, jas, riem, bijl, hout, vuur

 

Uw kind kent inmiddels al heel wat letters. De komende weken komen daar nieuwe letters bij: de eu van reus,  de j van jas,  de ie van riem de l van bijl,  de ou van hout en  de uu van vuur. 
Het thema van deze kern is ‘sprookjes’ of ‘verhalen en vertellingen’. De nieuwe woorden worden aangeboden in een sprookje over een reus, of in een verhaal over een verhalenverteller die verhalen vertelt over Sinterklaas, kerst of over de winter.

 

De letter eu

In deze kern leert uw kind onder andere de letters bij de klanken eu – ou. Net als de reeds bekende letters ij en oe bestaan deze ‘letters’ uit 2 tekens. Voor de kinderen is de eu echter één letter. U praat dus over de letter –eu-. Niet over de letters e-u.

 

Wisselwoorden

Uw kind krijgt elke kern oefeningen om de nieuwe letters te oefenen en toe te voegen aan reeds bekende letters. Zo leren kinderen ook woorden lezen in rijtjes. In elk woord wordt een letter vervangen door een andere letter. Dat kan de letter vooraan, in het midden of achteraan in het woord zijn. Op deze manier oefent uw kind om met letters die het kent nieuwe woorden te maken. 'Vuur' kan bijvoorbeeld worden veranderd in 'vaar', 'veer' en 'voor', maar ook in 'duur', 'muur' en 'zuur'. Oefen samen en laat uw kind wisselwoorden maken met de laatstgeleerde woorden en letters.

 


25 nov 2020 - Afname taal- en leestoets van Kern 4
Op woensdag 2 december wordt Kern 4 van de methode Veilig Leren Lezen afgesloten middels een toets.

Toetsles Kern 4 bestaat uit de onderdelen:

* Controletaak 1: Klankpositie bepalen
M.b.v. deze taak kun je nagaan of de kinderen de positie van een klank in een woord kunnen bepalen. Als volgt: Ik zeg een woord “boos”. Waar hoor je de “oo” in “boos”, vooraan, achteraan of in het midden? Kleur het juiste vakje. 

* Controletaak 2: Letterkennis
M.b.v. deze taak kun je nagaan hoe het gesteld is met de letterkennis van de kinderen. Ze horen een bepaalde klank en zoeken vervolgens de bijbehorende letter uit de zes gegeven letters. 
In deze controletaak komen alle letters van kern 4 aan de orde. 
Ook zijn er letters uit de kernen 1, 2 en 3 opgenomen.

* Controletaak 3: Synthesewoorden lezen
De kinderen lezen de woorden die bij de tekening staan en kleuren het vakje 
voor het juiste woord.


Donderdag 3 december

Afname 1 minuut leestoets kern 4


15 nov 2020 - Divali viering
 

 

 

 

  

 


10 nov 2020 - Taal Veilig Leren Lezen kern 4
Taal/leesdoelen voor de komende 3 weken (16 nov t/m 4 dec)

 

In kern 4 leert uw kind:
Letters: h – w – o – a – u
Woorden: huis, weg, bos, tak, hut

 

De letters i – m – r – v – s – aa – p – e – t – ee – n – b – oo zijn bekende letters geworden.
De nieuwe woorden en letters worden aangeboden aan de hand van een verhaal over oma die met kinderen naar het bos gaat en verdwaalt. Het thema van kern 4 is: ‘ waar ben ik’. Dit thema heeft veel mogelijkheden om rondom ‘woonomgeving‘ of bijvoorbeeld verkeer allerlei activiteiten te doen. Ook ‘het bos’ kan als thema gekozen worden.

 

De derde-persoons-t 
In deze kern leert je kind het lezen van werkwoorden met de derde-persoons-t, zoals: loopt, maakt, rent. Je zult merken dat uw kind steeds meer en beter leert lezen. Vertel hoe knap je dat vindt!

 

Waarom leer ik eigenlijk lezen?
Je kind leert niet alleen nieuwe woorden en letters maar ontdekt ook steeds meer waar lezen toe dient: je kunt genieten van een verhaal, je kunt informatie opzoeken in een boek of een gids en je kunt elkaar op papier een boodschap doorgeven!

 

Veilig en Vlot kern 4


09 nov 2020 - Divali
Preview foto Vrijdag 13 november Divali viering 

09 nov 2020 - Afname taal- en leestoets kern 3
Donderdag 12 november: taaltoets kern 3 

 

De toetsles kern 3 bestaat uit de onderdelen:

 

* Controle taak 1: Auditieve analyse
De opdrachten worden als volgt gegeven. Ik zeg een woord “boom”.
Waar hoor je de “b” in boom.
De kinderen zetten een kruisje in het juiste vakje.

* Controletaak 2: Grafeem/foneem- kennis
M.b.v. deze taak wordt de letterkennis van de kinderen gecontroleerd.
Het gaat om de letters: k, oe, oo, z, ij, d, n, t, r.
Deze letters komen in Kern 3 regelmatig aan de orde.

* Controletaak 3
Deze taak geeft informatie over de vaardigheid in het zelfstandig lezen van woorden. De kinderen lezen de woorden die bij de illustratie staan en plaatsen een kruisje in het vakje voor het juiste woord.

 

* Letterdictee 
De gevraagde letters van kern 1 tot en met kern 3 opschrijven.

 

Maandag 16 november: 1 minuut leestoets kern 3.

 


02 nov 2020 - Het Nationaal Schoolontbijt
Preview foto Dinsdag 3 november  het Nationaal Schoolontbijt.

We ontbijten van 8.45 uur - 9.45 uur.

 

De kinderen van groep 3A hoeven geen bord, beker en bestek mee te nemen.


31 okt 2020 - Rekenen De wereld in getallen
Rekendoelen voor de komende weken (9 november - 7 december)

 

Klik op De wereld in getallen blok 3

 

De wereld in getallen Blok 3A

 


30 okt 2020 - Afname 2e methode gebonden rekentoets
Op maandag 2 november wordt de 2e methode gebonden rekentoets afgenomen.

 

De onderdelen die getoetst worden zijn:

  • Begrippen meer, minder en evenveel
  • Het tellen van hoeveelheden tot en met 10
  • Het tellen van hoeveelheden, koppeling aan de getallenlijn
  • Splitsen van hoeveelheden tot en met 6
  • Het invullen van ontbrekende getallen op een getallenlijn

19 okt 2020 - Shubh navratri
Preview foto  

Zaterdag 17 oktober t/m zondag 25 oktober

 

Beste ouders en lieve kinderen,

 

Ik wens jullie allen een shubh navratri.


18 okt 2020 - Fijne herfstvakantie
Preview foto  

 


11 okt 2020 - Taal veilig leren lezen kern 3
Taal / leesdoelen voor de komende weken (26 oktober t/m 13 november)

 

Kern 3
In deze kern leert uw kind:
Letters: d - oe - k - ij - z
Woorden: doos, poes, koek, ijs, zeep 

Deze nieuwe woorden en letters worden aangeboden aan de hand van een verhaal uit een reuzenboek. In dit verhaal vinden kinderen in een wensdoos telkens een nieuwe verrassing.
 

Het thema van deze kern is

‘Wat zit erin?’


Uw kind is bij het begin van kern 3 alweer een week of zeven in groep 3. Steeds meer woorden kunnen worden gelezen. Uw kind leert niet alleen nieuwe letters en woorden, maar oefent deze ook op verschillende manieren.

Een voorbeeld van zo’ n oefening is het invullen van letters in woorden waarin een letter ontbreekt.
Bij het stukje ‘-en’ kan het kind kiezen uit b, p en r om er een compleet woord van te maken. Het plaatje dat naast het woord afgebeeld wordt geeft aan welk woord bedoeld is  (ben, pen of ren).


Uw kind leest ook al korte zinnen:
ik eet een vis.
een kip en een aap.
tim zit bij een boom.

Uw kind kan veilig en vlot woorden van Kern 3  ook digitaal oefenen.
Klik op onderstaande link.

Veilig en Vlot kern 3 

 


11 okt 2020 - Afname taal- en leestoets van kern 2
Donderdag 15 oktober: Taaltoets kern 2.


Toetsles Kern 2 bestaat uit de onderdelen:
 

• Controle taak 1: Auditieve analyse
De opdrachten worden als volgt gegeven. Ik zeg een woord “pet”.
Waar hoor je de “p” in pet.
De kinderen zetten een kruisje in het juiste vakje.

• Controletaak 2: Grafeem/foneem- kennis
M.b.v. deze taak wordt de letterkennis van de kinderen gecontroleerd.
Het gaat om de letters: i, m, r, v, s, p, aa, e, t, ee, n, b, oo.
Deze letters komen in Kern 2 regelmatig aan de orde.

• Controletaak 3
Deze taak geeft informatie over de vaardigheid in het zelfstandig lezen van woorden. De kinderen lezen de woorden (4) die bij de illustratie staan en kleuren het vakje voor het juiste woord.

 

 

Vrijdag 16 oktober: 1 minuut leestoets kern 2.

 


06 okt 2020 - Bezoek Museum Meermanno
Op donderdag 8 oktober gaan wij naar het Meermanno Museum.

 

Les: Letterfeestje.

 

Locatie: Museum Meermanno (Prinsessegracht 30)

Tijd: 9.15 uur - 11.15 uur

 


04 okt 2020 - Rekenen: De Wereld in Getallen
Rekendoelen voor de komende weken (05 oktober 2020 t/m 06 november 2020)

 

Klik op onderstaande link:

 

De wereld in getallen Blok 2A


22 sep 2020 - Afname 1e methode gebonden rekentoets
Op maandag 28 september wordt de 1e methode gebonden rekentoets afgenomen.

 

De volgende onderdelen worden in deze toets getoetst:

-          Schrijven van de getallen tot en met 10.

-          Herkennen van getalbeelden.

-          Vergelijken van hoeveelheden: het begrip minder.

-          Tellen van hoeveelheden tot en met 10.

-          Plaatsen van getallen op de getallenlijn.

-          Invullen van ontbrekende getallen op een getallenlijn.

 


19 sep 2020 - Taal Veilig Leren Lezen kern 2
Taal / leesdoelen voor de komende weken (28 september - 16 oktober)

 

Kern 2      

In deze kern leert uw kind:

de letters: t – n – b – oo – ee   

de woorden: teen - een - neus - buik - oog.

 

De letters   i - m - r - v - s – aa - p – e   zijn bekende letters geworden.

De letters   t – ee - n – b – oo   komen daarbij met behulp van de woorden: teen, een, neus, buik, oog.

Deze woorden passen bij het thema: ‘Mijn lijf’. Je kind krijgt deze woorden aangeboden met behulp van een verhaal dat verteld wordt aan de hand van een reuzenboek.

In dat verhaal moeten 2 kinderen naar zwemles, maar door een ongelukje komen ze daar niet terecht.

 

Hakken en plakken

Naast het uitbreiden van de letterkennis, werkt je kind ook aan de vaardigheden die nodig zijn om te kunnen lezen: woorden in stukjes hakken (letters of klanken) en die stukjes weer aan elkaar plakken tot een woord.

Met behulp van de tot nu toe geleerde letters kunnen ook andere woorden worden gemaakt dan bovenstaande woorden, bijvoorbeeld: vaar, kaas, pit, raam, boos.

Dat is een ontdekkingsreis met steeds meer ontdekkingen en uitdagingen.

 


19 sep 2020 - Afname taal- en leestoets van kern 1
Op donderdag 24 september wordt kern 1 van onze taalmethode Veilig Leren Lezen afgesloten middels een toets.

Toetsles Kern 1 bestaat uit de onderdelen:
• Controle taak 1: Auditieve synthese
De opdrachten worden als volgt gegeven. Ik zeg een woord in stukjes: r/aa/m/.
De kinderen zetten een kring om het plaatje dat erbij hoort.


• Controletaak 2: Grafeem/foneem- kennis
M.b.v. deze taak wordt nagegaan hoe het gesteld is met de letterkennis van de kinderen.
Het gaat om de letters: i, m, r, v, s, p, aa, e.
Deze letters komen in Kern 1 regelmatig aan de orde.


• Controletaak 3
Deze taak geeft informatie over de vaardigheid in het zelfstandig lezen van woorden. De kinderen lezen de woorden (4) die bij de illustratie staan en kleuren het vakje voor het juiste woord.

Op vrijdag 25 september wordt de 1 minuut leestoets van kern 1 afgenomen.


11 sep 2020 - Digitale-Informatie-en-kennismakingsavond
Beste ouders,

 

Bijgaand treft u linkjes met powerpoint presentaties die bestemd zijn voor de kennismakings- / informatieavond.


04 sep 2020 - Huiswerk
Huiswerk

 

De kinderen krijgen vrijdag huiswerk mee. Op de maandag moet het huiswerk ingeleverd worden. Wilt u erop toezien dat uw kind het huiswerk maakt.


04 sep 2020 - Rekenen De wereld in getallen
Rekendoelen voor de komende weken (31 augustus - 2 oktober)

 

Klik op: Rekenen doelen blok 1.

 

Rekenen doelen blok 1


04 sep 2020 - Taal Veilig Leren Lezen kern 1
Taal / leesdoelen voor de komende weken (31 augustus - 25 september)

 

Kern 1: 

In deze kern leert uw kind:

  •          Letters: m - r - v - i - s - aa - p - e
  •          Woorden: ik - maan - roos - vis - sok – aan – pen - en

Aan de hand van deze woorden leert uw kind de letters. Deze letters spreekt uw kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. Uw kind zegt dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is heel belangrijk dat u dat ook doet!

 

Klanken

Sommige kinderen ontdekken in de woorden niet alleen de letter die bij dat woord wordt aangeboden (zoals –r- van roos) maar ze ontdekken ook de klanken van de andere letters: -oo- en –s-. Voor sommige kinderen is het een extra uitdaging om ook met die letters te experimenteren. Als deze kennis er niet spontaan is, dring het dan niet op. Het belast het kind onnodig. De basiskennis blijft alsnog het belangrijkst.

 

Systeem van schrift

Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt uw kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. Vis bestaat uit de letters v-i s. Van vis kun je heel makkelijk -is- maken. En met de -m- van maan krijg je het woordje -mis-. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.

 

De komende 4 weken zullen onderstaande woorden geoefend worden.

Klik op veilig en vlot kern 1.

 

Veilig en vlot Kern 1

 


30 aug 2020 - welkom
Preview foto Beste ouders,

 

Op de klassensite van groep 3A vindt u vele informatie over de onderwerpen die wij in de  klas behandelen.

 

Voor vragen kunt u mij altijd mailen aramautarsing@shrivishnu.nl

 

Gymnastiek

Woensdag en vrijdag.

Gymkleding en  schoenen met witte zolen zijn verplicht.

De kinderen nemen hun gymspullen iedere maandag mee naar school.

Op de vrijdag nemen ze hun gymspullen weer mee naar huis.