1

Dharma

De Shri Vishnu School vormt de leerlingen niet alleen op onderwijskundig gebied. Hindoe-waarden en normen worden ook aan de kinderen meegegeven, zodat er een stevig basis vanuit Hindoe-indentiteit wordt gelegd voor de verdere ontwikkeling van onze kinderen. Dagelijks starten en sluiten wij af met het gebed, hetgeen een belangrijk inspiratiebron is om gezamenlijk invulling te geven aan de onderwijs- en de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen.

 

 
De school heeft gekozen voor een viertal thema's binnen het dharma-onderwijs, namelijk:

- Hindoeimse: waarbij ingegaan wordt op de Hindoe-waarden normen, het monotheisme met verschillende gedaantes en nog veel meer

 

- Dienstbaarheid (seva): op groepsniveau wordt het belang van werken met elkaar benadrukt

 

- Duurzaamheid: middels het religieus feest Divali (lichtjesfeest) wordt het thema duurzaamheid en de basisprincipes van het met elkaar omgaan besproken

 

- Geweldloosheid: Gandhi als grondlegger van geweldloosheid wordt niet alleen besproken als persoon, maar ook de omgangsvormen op verschillende niveaus komen aan bod

 

Daarnaast is er ook (afhankelijk van de beschikbare tijd) jaarlijk aandacht voor andere hoogtij-dagen binnen het Hindoeisme:

- Raksha Bandhan
- Krishna Janam Asthmi
- Nawratri 
- Divali 
- Gandhi (geweldloosheid)
- Ganesh Chaturti
- Hanuman Jayanti
- Ram Nawmi
- Vasant Panchami
- Holi 
- Sanskaars (Naamkaran, Moendan, Janew, Vivaah, Antesti)
- Swami Dayanand (Arya Samaj), Jezus (Christendom), Mohamed (Islam) & Guru Nanhak (Sikh)
- Maha Shivratri
 
Gezien het feit dat door de bovenstaande hoogtijdagen allerlei maatschappelijke thema's worden aangesneden, worden de betreffende onderwerpen gekoppeld aan de praktijk. Hiermee slaan wij een brug naar het burgerschapsonderwijs.