1
 

Nieuws

21 april 2017

Plusklas

Meer uitdaging voor leerlingen met de Plusklas

 

De Shri Vishnu School is begonnen met de Plusklas, een manier om aan kinderen die in minimaal 2 vakken ver vooruit lopen meer uitdaging te bieden. “Waar ik naar toe wil is dat we leerlingen vooral op maat het onderwijs bieden dat bij hen past”, zegt directeur Fred van de Poll.

 

Door Stuart Kensenhuis

 

 


Den Haag -  Vier meisjes van 7 tot 8 jaar oud (Rishana, Divaneay, Djaniszja en Ishaanvi)  en juf Gisla Vishnudatt gaan beginnen aan het onderdeel filosoferen. “Ik lees veel B boeken”, zegt Rishana vooraf. Uw verslaggever kijkt haar niet begrijpend aan. B boeken? “Dat is een hoger niveau dan de gemiddelde leerling in de klas gebruikt”, vertelt juf Gisla. De Plusklas is op deze dag niet compleet want een aantal leerlingen zijn met hun eigen groep naar het museum. Een ander meisje wil vooraf ook iets vertellen. “Ik wil cardioloog worden”, zegt de zevenjarige Divaneay, “en thuis heb ik een boek over het hart, de hersenen en de botten. Er staat ook in hoe je bloed stroomt.”

 

Voor juf Gisla zijn de spontane ontboezemingen van haar pupillen heel gewoon. “De kinderen in de Plusklas zijn geselecteerd op basis van hun goede prestaties en omdat er een beoordeling is gemaakt dat ze meer uitdaging nodig hebben”, verklaart ze. “Eigenlijk moesten ze wel een beetje wennen aan het systeem want ze worden uit hun vertrouwde groep gehaald en ze krijgen hier moeilijkere opdrachten. Dat geldt voor taal, rekenen en alle andere opdrachten die we doen in deze klas.”

 

Wat directeur Van de Poll betreft mag dit zich verder ontwikkelen. “We zijn gestart maar het moet wat mij betreft steeds verder worden uitgewerkt”, zegt hij. Nu halen we kinderen uit de groepen 5 t/m 8 maar ik streef er naar om al in groep 1 te beginnen.” Van de Poll vindt dat elke docent bij hem op school met de uitblinkende kinderen om moet kunnen gaan. “Er staat in onze planning dat we hen veel meer op gaan leiden om ook die hoogbegaafde kinderen te herkennen”, zegt hij. “Dit betekent dat ze de leerlingen meer moeten gaan observeren en dat ze veel meer met hen moeten gaan praten. En verder zullen ze niet alleen moeten kijken naar hun prestaties maar ook naar hoe ze zich opstellen in de klas en daarbuiten.”

 

De vier meisjes van juf Gisla laten alles op zich afkomen en luisteren inmiddels aandachtig naar een tekst die ze voorleest en waarin een haan de hoofdrol speelt. “Wat is de moraal van dit verhaal?” De meisjes denken even na. “Dat je niet mag bedriegen en de waarheid moet vertellen”, zegt Rishana. De anderen knikken instemmend.